Inspiratie salontafel ontwerp nieuw

Recent hebben we bij Stilst een nieuwe bijzondere salontafel ontworpen en in productie genomen. De salontafel heeft de naam Terms gekregen. Waar komt de inspiratie voor deze tafel vandaan? Waar komt creatieve inspiratie überhaupt vandaan? In deze blogpost gaan we proberen een antwoord te vinden op deze vraag.

Creatieve inspiratie

Om te beginnen, de oorsprong van creatieve inspiratie is iets ongrijpbaars. Daarom is creativiteit ook niet iets dat je zomaar kunt plannen. En het is zeker niet iets dat je spontaan komt aanwaaien, hoewel dat soms zo lijkt. Er gaat namelijk een heel proces aan vooraf. Een beroemde zanger vertelde ooit dat hij elke dag stipt om 9 uur aan zijn bureau gaat zitten om de hele dag te schrijven. En op negen van de tien dagen heeft hij aan het einde van de dag niets waardevols. Maar hij weet dat hij door al die ‘mislukte’ dagen heen moet om op die ene dag tot iets te komen dat er wel toe doet.

Architectonische meubels

De ontwerper van Stilst is Reinier de Jong. Hij is opgeleid als architect en zijn architectonische achtergrond is zichtbaar in zijn meubelontwerpen: de conceptuele benadering, de liefde voor repeterende volumes, de betekenis van de ruimte tussen de volumes, industriële materialen, de functionaliteit, de manier van detailleren. Het zijn allemaal aspecten waarin architectuur herkent. Architecten als Tadao Ando, David Chipperfield, Peter Zumthor en kunstenaars als Donald Judd behoren tot zijn inspiratiebronnen.

Bijzondere salontafel

De Terms salontafel tovert een industrieel halffabrikaat om tot een onconventionele, zeer bijzondere salontafel. Reinier liep al een tijdlang rond met het idee om iets te doen met aluminium profielen. Hij zag de potentie om het te transformeren van iets alledaags naar iets speciaals. Het vergde vele experimenten met verschillende soorten profielen en configuraties om uiteindelijk tot dit ontwerp te komen. De sleutel in dit proces is om niet snel tevreden zijn. Reinier kijkt bij elk model dat hij maakt of het interessant genoeg is, of de compositie goed aanvoelt en of de verhoudingen kloppen. Er komen zowel fysieke schaalmodellen als vele digitale modellen aan te pas. Uiteindelijk is creativiteit toch vooral heel veel uitproberen en bij alles wat je doet heel goed en kritisch naar je creaties kijken. En tegelijk moet je alle mogelijkheden in je hoofd open houden om tot iets te komen dat er echt toe doet.