Stilst heeft in 2021 een nieuw logo ontwerp gekregen. Wat komt er kijken bij het ontwerpen van een bedrijfslogo? Als je een leek vraagt naar grafische vormgeving, zal het ontwerpen van een logo bij de veel mensen als eerste opkomen. Het is het meest in het oog springende beeldmerk van een bedrijf waarmee je direct een eerste richting kunt geven aan waar het bedrijf voor staat. Wat voor gevoel het bedrijf bij mensen zou oproepen.
De naam Stilst
Laten we beginnen met de naam Stilst. Deze naam komt voort uit waar een geslaagd interieur voor staat: een baken van rust in een uitzinnige wereld. We vonden ook belangrijk dat het woord kort moest zijn en eenvoudig uit te spreken in de meeste talen. Verder vonden we de herhaling van de eerste twee letters op het eind van het woord een mooi gebaar.
Onderscheidend minimalistisch
Bij het nadenken over een nieuw logo ontwerp, kwamen er bij ons een aantal uitgangspunten naar voren. Herkenbaarheid is natuurlijk de belangrijkste. Daarnaast vonden we dat het een eenvoudige, minimalistisch beeldmerk moest zijn, zodat die aansluit op de minimalistische vormgeving van onze meubels en interieurs. De combinatie van onderscheidend en minimalistisch schept al een interessant kader. Een ander kenmerk dat we wilden laten terugkomen was dat het net een tikje anders is dan gebruikelijk. We ontwerpen niet voor niets bijzondere, onderscheidende meubels.
Naam als beeldmerk
Daarnaast wilden we dat het logo de naam Stilst zelf zou zijn in plaats van een beeldmerk naast of boven de naam. Bij een los beeldmerk zou altijd de bedrijfsnaam erbij genoemd moeten worden om te weten om welk bedrijf het gaat. Alleen bij hele grote, bekende organisaties is het beeldmerk zonder bedrijfsnaam voldoende bekend om dat te weten. Dit betekent dat we het onderscheidend vermogen van het beeldmerk dus in de vormgeving van de letters moesten zoeken. Met de enorme hoeveelheid aan logo’s in de wereld is dat voor een vormgever een hele uitdaging.
Kleur logo
Een ander aspect is dat we ons logo (nog) niet afhankelijk wilden maken van een kleur. De reden daarvoor is dat kleuren vaak trendgevoelig zijn en wij juist voor tijdloze vormgeving staan. Dat betekent niet dat het Stilst logo nooit in kleur zal verschijnen maar vooralsnog blijft het zwart. Ook voor het printen van het beeldmerk op papier heeft dat een voordeel.
Herkenbaar symbool
Tot slot wilden we dat een deel van het logo ook als herkenbaar symbool gebruikt kan worden. In veel toepassingen is de volledige bedrijfsnaam geen optie en zul je moeten volstaan met iets abstracters. Bijvoorbeeld de favicons die je in de tabs van je browser ziet, het ronde beeldmerk van je instagram account en je linkedin account. Ook deze zullen herkenbaar moeten zijn. De favicons bijvoorbeeld, zijn slechts 16 x 16 pixels. Herkenbaarheid op dat minuscule formaat is eveneens een interessante opgave voor een ontwerper.
Het Stilst logo
Uiteindelijk zijn we erin geslaagd om een logo te ontwerpen dat aan al die uitgangspunten voldoet. Tijdloos, onderscheidend, eenvoudig, monochroom en te abstraheren. De letters en de spatiƫring hebben we zelf ontworpen. We vinden dat het logo een frisse eigenzinnigheid heeft en qua compositie in balans is. We zijn er van overtuigd dat we met dit logo heel lang vooruit kunnen.